08.08.2020 r.
Procedury zapewnienia bezpieczeństwa w
Klubie Endorfina Fitness&Squash w Dębicy w związku z istniejącą sytuacją epidemiologiczną
PODSTAWA PRAWNA
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7.08.2020r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, od 20 czerwca 2020r. do 8 sierpnia 2020r. – Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19.06.2020r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, od 30 maja 2020r. do 20 czerwca 2020r. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19.06.2020r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii wszystkie wydane na podstawie art. 46 a i 46b pkt 1 -6 i 8-12 Ustawy z dnia 5 grudnia 2008r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.
Wytyczne Ministra Rozwoju i Głównego Inspektora Sanitarnego dla funkcjonowania siłowni/klubu fitness w trakcie epidemii SARS-CoV-2 w Polsce.

OBOWIĄZKI WŁAŚCICIELA KLUBU
- Ustala i dostosowuje procedury obowiązujące w placówce do wymogów zwiększonego reżimu sanitarnego w warunkach pandemii koronawirusa i choroby COVID-19.
- Zapewnia pracownikom środki ochrony osobistej – płyn do dezynfekcji oraz maseczki. Umieszcza w widocznym miejscu instrukcje z zasadami prawidłowego mycia i dezynfekowania rąk.
- Dostosowuje pracę pracowników na okres wzmożonego reżimu sanitarnego w warunkach pandemii koronawirusa i choroby COVID-19.
- Przekazuje klientom informacje o czynnikach ryzyka COVID-19, informuje o procedurach poprzez umieszczenie procedur wraz z załącznikami na stronie internetowej Klubu.
- Zapewnia miejsce służące do izolacji klienta oraz pracownika zwane (sala Kids Club) wyposażone w zestaw ochronny: termometr, maseczki ochronne, rękawiczki, płyn do dezynfekcji. Jeśli klient/pracownik będzie wykazywał objawy typowe dla koronawirusa (gorączkę, kaszel, trudności w oddychaniu) należy postępować zgodnie z procedurami na wypadek stwierdzenia podejrzenia zakażenia ujętymi w Załączniku nr 1.
- Zapewnia codzienną dezynfekcję sprzętu, klamek, poręczy, toalet, szatni, oraz wykorzystywanych do zajęć przyborów sportowych.
- Nadzoruje prace porządkowe wykonywane przez osoby sprzątające zgodnie z powierzonymi im obowiązkami.
- Informuje organ prowadzący o zaistnieniu podejrzenia choroby u klienta, pracownika.
- Współpracuje ze służbami sanitarnymi.
- Instruuje pracowników o sposobie stosowania procedury postępowania na wypadek podejrzenia zakażenia.
- Informuje klientów o obowiązujących w Klubie procedurach zapewnienia bezpieczeństwa w związku z istniejącą sytuacją epidemiologiczną za pomocą strony internetowej klubu .
- Organizuje działalność Klubu zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, jak również wytycznymi Ministra Rozwoju i Głównego Inspektora Sanitarnego dla funkcjonowania siłowni/klubu fitness w trakcie epidemii SARS-CoV-2 w Polsce.
II. OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW
1. Pracownicy Klubu
- Każdy pracownik ma obowiązek zapoznania się z niniejszą procedurą oraz jest zobowiązany do jej stosowania.
- Każdy pracownik myje lub/i dezynfekuje ręce:
– przed dotykaniem ust, nosa, czy oczu,
– przed i po skorzystaniu z toalety,
– po zanieczyszczeniu rąk wydzieliną z dróg oddechowych, np. w przypadku kasłania, kichania,
– przed i po posiłku, spożywaniu napojów - Do pracy mogą przychodzić jedynie zdrowe osoby, bez jakichkolwiek objawów wskazujących na chorobę.
- Każdy pracownik dba o zachowywanie dystansu społecznego i sam zachowuje dystans w każdej przestrzeni Klubu, wynoszący min. 1,5 m. wobec innych pracowników, klientów.
- Każdy pracownik używa jedynie swoich przyborów i akcesoriów (ręcznik, butelka z wodą)
- Podczas kaszlu i kichania zakrywa usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzuca chusteczkę do zamkniętego kosza i myje ręce,
- Stara się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.
- Jeśli przebywa na kwarantannie lub członek rodziny jest objęty kwarantanną, powiadamia właściciela Klubu i pozostaje w domu.
- W przypadku podejrzenia zakażenia koronawirusem lub choroby COVID-19 (duszności, kaszel, gorączka) pracownik pozostaje w domu i zawiadamia o tym fakcie właściciela Klubu.
2. Obowiązki pracowników obsługi klienta:
- Przemieszczając się po pomieszczeniach klubu oraz podczas obsługi klienta zakłada maseczkę.
- Używa przyborów do potrzeb własnych, nie pożyczając go innym osobom.
- Powierzchnie dotykowe w tym lada, klamki, włączniki światła i inne przedmioty (np. telefony, klawiatury, kluczyki do szatni, długopisy itp.) regularnie dezynfekuje środkiem dezynfekującym lub wodą z detergentem. Dokłada wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne, przed, w trakcie i po zakończonym dniu pracy. Regularnie (kilka razy w ciągu dnia) czyści powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci.
- Myje ręce wodą z mydłem po dotykaniu banknotów/kart kredytowych, klamek itp.
3. Obowiązki pracowników sprzątających:
- Po wejściu do Klubu przebiera się, zakłada maseczkę/przyłbicę i rękawiczki. Stosuje ściśle zasady nakładania i zdejmowania rękawiczek oraz ich utylizowania. (załącznik nr 7, 8)
- Wykonuje prace zgodnie z harmonogramem, zachowując dystans społeczny – 1, 5m.
- Minimalizuje bezpośredni kontakt z innymi pracownikami Klubu oraz klientami.
- Powierzchnie dotykowe w tym poręcze, klamki regularnie dezynfekuje środkiem dezynfekującym lub wodą z detergentem.
- Zachowuje szczególną ostrożność korzystając z pomieszczeń gospodarczych, innych pomieszczeń służących do wykonywania swoich obowiązków.
- Podczas nieobecności klientów w Klubie, dokładnie dezynfekuje środkiem dezynfekującym lub wodą z detergentem parapety i podłogi w salach ćwiczeń i szatniach. Wietrzy wszystkie pomieszczenia.
- Wszystkie obszary często używane, takie jak toalety, ciągi komunikacyjne regularnie i starannie sprząta z użyciem wody z detergentem, dezynfekuje środkiem dezynfekującym powierzchnie dotykowe.
- Myje i dezynfekuje ręce po każdej czynności związanej ze sprzątaniem, myciem, itd.;
- Myje, dezynfekuje sprzęt fitness oraz maszyny na siłowni.
- Wykonuje inne stałe prace określone w zakresie czynności na stanowisku pracy.
4. OBOWIĄZKI TRENERÓW ORAZ INSTRUKTORÓW
- Zachowuje bezpieczną odległość od klientów i współpracowników poza stanowiskiem pracy (na stanowisku pracy 1,5 m, poza rekomendowane są minimum 2 m),
- Regularnie, często i dokładnie myje ręce wodą z mydłem, zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce i dezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%),
- Dokłada wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne, przed, w trakcie i po zakończonym dniu pracy. Należy pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych jak np. uchwyty, poręcze, ławki, drążki, ale też włączniki świateł czy urządzeń. Regularnie (kilka razy w ciągu dnia) czyścić powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci;
- Dokonuje dezynfekcji sprzętu użytego podczas zajęć (piłki, maty, bosu, hantle itp.) bezpośrednio po zakończeniu zajęć płynem do dezynfekcji.
- Wietrzy salę, w której odbywają się zajęcia – bezpośrednio po zakończonych zajęciach, jeśli jest to możliwe, także w czasie zajęć;
III. OBOWIĄZKI KLIENTÓW KLUBU
- Klient jest zobowiązany do zapoznania się z Procedurami bezpieczeństwa w okresie pandemii covid-19 na terenie Klubu Endorfina.
- Fitness&Squash dostępnymi na stronie Klubu.
- Do Klubu mogą przyjść wyłącznie zdrowe osoby (bez objawów chorobowych wskazujących na chorobę).
- Klient ma obowiązek noszenia maseczek w przestrzeniach otwartych Klubu, do momentu podjęcia aktywności fizycznej (zajęcia, trening).
- Klient ma obowiązek dezynfekcji rąk po wejściu do Klubu. Dozownik z płynem do dezynfekcji umieszczony jest i oznakowany przy recepcji Klubu.
- Klient ma obowiązek dezynfekcji sprzętu po każdorazowym użyciu. Pojemniki z płynem do dezynfekcji dostępne są we wszystkich strefach Klubu.
- Klient ma obowiązek korzystania z własnego ręcznika podczas treningu/zajęć we w celu ograniczenia kontaktu ciała z maszyną lub matą. Istnieje możliwość zakupu ręcznika w recepcji klubu.
- Klient ma obowiązek zapisu na wszystkie zajęcia grupowe. Preferowana forma zapisów:
– Telefoniczna – 739521647
– Online poprzez Strefę Klienta
– Aplikację Efitness - Klient, chcący skorzystać z sauny ma obowiązek zgłoszenia tego faktu pracownikowi recepcji. W saunie jednocześnie może przebywać 3 osoby.
- Dla klientów powyżej 60 roku życia oraz cierpiących na choroby przewlekłe zaleca się korzystanie z oferty klubu, kiedy jest stosunkowo mniej osób, czyli w godzinach 10:00 -15:00.
- Zaleca się dezynfekcję szafki przez klienta po skorzystaniu z niej.
- Rodzice i opiekunowie prawni przyprowadzający i odbierający dzieci do/z zajęć są zobowiązani do zachowania dystansu społecznego w odniesieniu do pracowników oraz innych dzieci i ich rodziców/opiekunów wynoszący co najmniej 1,5 m.
- Rodzic/opiekun może wchodzić z dzieckiem wyłącznie do przestrzeni wspólnej Klubu lub wyznaczonego obszaru (kącik wypoczynkowy przy recepcji) z zachowaniem zasady– jeden rodzic z dzieckiem lub w odstępie 1, 5 m od kolejnego rodzica z dzieckiem, przy czym należy rygorystycznie przestrzegać wszelkich środków ostrożności (m. in. osłona ust i nosa, rękawiczki jednorazowe lub dezynfekcja rąk).
- Jeśli członek rodziny, z którym klient zamieszkuje jest objęty kwarantanną to klient nie może korzystać oferty klubu.
- W przypadku podejrzenia u klienta zakażenia koronawirusem lub choroby (duszności, kaszel, gorączka), pracownik Klubu postępuje według Procedury postępowania na wypadek podejrzenia zakażenia Covid-19.
- W przypadku rażących naruszeń zasad korzystania z klubu w czasie pandemii COVID-19, Klient może zostać poproszony o opuszczenie klubu ze skutkiem natychmiastowym.
IV. ORGANIZACJA KLUBU
- Ograniczenie liczy osób przebywających w tym samym czasie na terenie klubu. Jedna osoba na 7m2 powierzchni użytkowej Klubu.
- Zachowanie bezpiecznej odległości min. 1, 5 m na terenie całego Klubu.
- Zmiana organizacji skanowania kart oraz wydawania kluczyków z uwzględnieniem ich dezynfekcji.
- Maszyny na siłowni rozstawione z zachowaniem min. 1,5 m odległości pomiędzy ćwiczącymi.
- Ograniczenie ilości osób na zajęciach grupowych z zachowaniem bezpiecznej odległości min. 1,5 m pomiędzy ćwiczącymi. Miejsca dla ćwiczących wyznaczają znaczniki na podłodze.
- Pomiędzy zajęciami zachowana jest 15 minutowa przerwa, pozwalająca na dezynfekcję sprzętu oraz przewietrzenie Sali. Zapobiega ona również gromadzeniu się osób wchodzących i wychodzących oraz umożliwia zachowanie bezpiecznej odległości w szatniach.
- Kids Club pozostaje zamknięty do odwołania.
V. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Procedury bezpieczeństwa obowiązują w Klubie od dnia 6 czerwca 2020 r. .
- Wszyscy pracownicy oraz klienci, rodzice/opiekunowie dzieci zobowiązani są do ich ścisłego stosowania i przestrzegania.
- Procedury obowiązują do czasu ich odwołania.
ZAŁĄCZNIKI:
Zał. nr 1 Procedura postępowania na wypadek podejrzenia zakażenia COVID-19 .
Zał. nr 2 Procedura zachowania reżimu sanitarnego na terenie klubu.
Zał. nr 3 Procedura zaopatrzenie w produkty spożywcze/chemia/poczta.
Zał. nr 4 Jak prawidłowo nałożyć i zdjąć rękawiczki ochronne
Zał. nr 5 Jak prawidłowo nałożyć i zdjąć maseczkę.
ZAŁĄCZNIK NR 1
PROCEDURA POSTĘPWOANIA NA WYPADEK PODEJRZENIA ZAKAŻENIA COVID-19
I. Procedury postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia u pracownika/trenera
- Pracownicy/trenerzy w przypadku wystąpienia niepokojących objawów wskazujących na chorobę zakaźną nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu.
- Właściciel klubu, jak i pracownicy na bieżąco śledzą informacje Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia, dostępne na stronach gis.gov.pl lub gov.pl/web/koronawirus, a także obowiązujące przepisy prawa w tym zakresie.
- W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie koronawirusem niezwłocznie jest on odsuwany od pracy i odsyłany transportem indywidualnym do domu (transport własny lub sanitarny), po czym wstrzymuje się przyjmowanie klientów i właściciel klubu powiadamia miejscowo powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną, a w dalszej kolejności stosuje się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
- Pracownik oczekuje na transport w wyznaczonym pomieszczeniu, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie go od innych osób tj. Sala Kids Club.
- Obsługa klubu ustala obszar, w którym poruszał się i przebywał pracownik/ klient, przeprowadza się rutynowe sprzątanie zgodnie z procedurami zakładowymi oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.
II. Procedury postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia u klienta
- Klienci przed wejściem do obiektu są poinformowani, że nie mogą skorzystać z usługi jeśli: obserwują u siebie objawy choroby zakaźnej; powinni udać się do domu i skorzystać z teleporady medycznej, są objęci kwarantanną lub izolacją, mieli w ciągu ostatnich 14 dni kontakt z osobą podejrzaną o zakażenie, zakażoną lub chora na COVID-19.
- Jeśli u klienta występują niepokojące objawy choroby podczas korzystania z siłowni/ fitness jest on niezwłocznie odsuwany od zajęć i proszony o jak najszybsze udanie się transportem indywidualnym (własnym, sanitarnym) do domu albo oddziału zakaźnego.
- W przypadku podejrzenia zakażenia u klienta przerywa się zajęcia i gruntownie dezynfekuje się przestrzenie, w których przebywał zakażony klient oraz dezynfekuje się urządzenia/ przyrządy, które były wykorzystywane przez niego w trakcie świadczenia usługi.
- W przypadku podejrzenia zakażenia u klienta właściciel klubu informuje o zdarzeniu powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną właściwą dla miejsca lokalizacji obiektu, po czym ustala się listę pracowników oraz klientów obecnych w tym samym czasie w otoczeniu klienta, a w dalszej kolejności stosuje się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń przez uprawnione organy.
ZAŁĄCZNIK NR 2
PROCEDURA ZACHOWANIA REŻIMU SANITARNEGO NA TERENIE KLUBU
Prace porządkowe wykonywane przez pracowników obsługi :
- Sale i inne użytkowane pomieszczenia są dokładnie sprzątane i dezynfekowane codziennie w ustalonym wg harmonogramu czasie. Oprócz standardowych czynności personel musi:
w Sali, siłowni i squashu:
- zmyć podłogę wodą z detergentem,
- przetrzeć płynem dezynfekcyjnym wszystkie klamki, włączniki oraz uchwyty przy maszynach na siłowni,
- zmyć płynem dezynfekcyjnym parapety
- ostatnią czynnością jest zdezynfekowanie podłóg płynem dezynfekcyjnym i przewietrzenie sali,
w szatni, recepcji, korytarzu i klatce schodowej:
- zmyć podłogę wodą z detergentem,
- przetrzeć płynem dezynfekcyjnym wszystkie włączniki, klamki, poręcze i uchwyty, również na zewnątrz wejścia do budynku,
- zdezynfekować wszystkie szafki (1x na tydzień),
- ostatnią czynnością jest zmycie podłóg płynem dezynfekcyjnym i przewietrzenie recepcji
łazienki i toalety:
- zmyć podłogę wodą z detergentem,
- przetrzeć płynem dezynfekcyjnym wszystkie włączniki, klamki, blaty i inne miejsca, na których osiada kurz,
- ławki w saunie umyć i zdezynfekować płynem do dezynfekcji
- dokładnie umyć i następnie zdezynfekować wszystkie baterie, zlewy i sedesy,
- ostatnią czynnością jest zmycie podłóg płynem dezynfekcyjnym
2. W trakcie zmiany, pracownik obsługi przeciera płynem dezynfekcyjnym wszystkie używane klamki, poręcze, włączniki światła, toalety.
ZAŁĄCZNIK NR 3
PROCEDURA ZAOPATRZENIA W PRODUKTY PRZEZ OSOBY Z ZEWNĄTRZ
- Osoba realizujący dostawę musi mieć ochronę ust i nosa oraz rękawiczki jednorazowe.
- Towar jest zostawiany w wyznaczonym miejscu (przy windzie).
- Osoba odbierająca towar w maseczce zakrywającej usta i nos oraz w rękawiczkach jednorazowych lub po zdezynfekowaniu rąk.
- Odbiór poczty odbywa się poprzez pozostawienie listów, ulotek itp. w wyznaczonym pojemniku na recepcji i pozostaje w kwarantannie 24 godz.
- Osoba przynosząca paczki lub inne towary z zewnątrz, pozostawia je przy ladzie recepcyjnej. Pracownik obsługi klienta zaopatrzony w środki ochrony indywidualnej ( maseczka, rękawiczki) przenosi towar w wyznaczone miejsce, w którym towar odbywa 24 godzinną kwarantannę (tektura, papier) lub jeśli to możliwe go dezynfekuje.

